Цей блог є сучасним інструментом у навчальній діяльності учнів та самоосвіті вчителя.Тому він відкритий для тих,кого цікавить шкільне життя,хто хоче дізнатись більше,підвищити рівень знань.

Українська мова

Перевірка знань з мови 
Звуки і букви. Склад. Наголос
І варіант
1.     Продовж речення.
У слові стільки складів, скільки …
а) приголосних звуків
б) голосних звуків
в) букв

2.     Познач рядок,  у якому всі слова мають менше звуків, ніж букв.
а) ясний, м’ята
б) колосся, день
в) юність, щедрість

3.     Зазнач рядок, у якому правильно визначено кількість складів у слові завдання.
а) два склади
б) три склади
в) чотири склади

4.     Встав пропущені букви я, ю, є, ї, й чи ь.
Прац__вати, за__ць, д__тел, Ки__в, л__бити.

5.     Запиши слова і поділи для переносу.

Професія, портфель, район, фазан, лялька




Перевірка знань з мови. Іменник
                       Варіант І
1. На які питання відповідає іменник?
а) Хто? Що?    
б) Який? Яка? Яке? Які?       
в) Що робить?
2. Познач групу іменників:
а) смішинка, старіє, гнучкий;
б) море, пісня, парта;
в) праця, працелюбний, працювати.
3. Познач іменник, який є власною назвою:
а) місто ;б) країна;в) Україна
4.До іменників, що відповідають на питання що? добери іменники, які відповідають на питання хто?Школа - ______________Лікування - _______________Сад - ___________________
5. Скласти речення із слів:
Земля, від, дрімоти, прокинулась, зимової.

Слова, які називають ознаки предметів

1. Доповни речення
            Слова, які відповідають на питання   який? яка? яке?  називаються _______________
            а) прикметниками;
            б) іменниками;
            в) дієсловами.

2. Підкреслити слова, що відповідають на питання  який? яка?  яке?
            Радість, сміливий, фіалка, біла, залізний, мороз, Дунай, ясне, гострий, Микола, старанний , сумна, глибоке.

3. До слів першого рядка добрати слова із протилежним значенням із другого рядка
            М’який, сумний, веселий, твердий.

4. До назв предметів добрати ознака
            Сонце, вітер, трава, теплий, яскравий, молодий

5. Дописати потрібні прикметники 
            Струмок вузький, а річка………………………………….  .
            Кущ низький, а дерево………………………………….….  .  
            Андрійко дорослий, а Оленка…………………………  .

6. Замінити виділені слова прикметниками і записати словосполучення
            Поличка з дерева –  …………………………………………….
            Ваза з скла –  ……………………………………………………….
            Хліб з пшениці –  ………………………………………………….

7. Прочитати. Вставити потрібні прикметники

            Діти раділи……………………….. дощику

Сонце сховалося за ………………………….. хмару

Помахала осінь…………………...  листям

Слова, які називають ознаки предметів

2   варіант

1. Продовжити  речення
            Прикметники – це слова, які виражають ознаки предметів, і відповідають на питання  ________________________________________________________________
            а) хто?  що?
            б) який? яке? яка?
            в) що робить? що зробить?

2. Підкреслити слова, що відповідають на питання  який? яка?  яке?
            Дерев’янка, висота, старе, квітка, маленька, цвях, цегла, цегляний, суниця, зелений, чиста, дощ, зеленіти, світить низький, глиняний.


3. До слів першого рядка добрати слова із протилежним значенням із другого рядка
            Високий, мілкий, глибокий, низький.

4. До назв предметів добрати ознака
            Струмок, птахи, кавун, солодкий, дзвінкий

5. Дописати потрібні прикметники 
            Цукор солодкий, а сіль ……………………………………………
            Холодна осінь…………………………… весна.
            Наталка маленька, а Сергійко ………………………………….

6. Замінити виділені слова прикметниками і записати словосполучення
            Сопілка з калини –  ………………………………………………….
Гілка із яблуні  – ………………………………………………………
            Одяг на свята  – ……………………………………………………….

7. Прочитати. Вставити потрібні прикметники
           
У нашій школі стоїть ……………………ялинка

Шкільне подвір’я засипав  ……………………….. сніг

Росте на ставку …………

Під час канікул попрацюйте додатково 

1.Поділи текст  на речення. Запиши .
Ластівкаденьпочинаєасоловейкінчає.
ЮркотаЮхимпішлидорічки.
2.Склади речення з поданих  слів. Запиши.
Чути, у, дзвінкі, лісі, голоси, пташок.
А, й, бджола, мала, працює, та.
Узлісся, на, рости, сосна.
Ірина, у, дівчинка,довга, коса.
Берізка, у,молода, кора, біла.
До, голуби, прилетіли, мого,вікна.
3.Поділи текст на речення. Запиши. Добери заголовок. Підкресли прикметники.
Випав пухнастий сніг білою скатертиною вкрилися поля височіють глибокі замети чорний ліс одягнув важкі пухнасті шапки й притих природа спочиває глибоким зимовим сном.
4.До слів добери слова з протилежним значенням. Запиши парами, поділяючи для переносу.
З кожним з дібраних слів склади речення,підкресли іменники.
М'який, сумний,нові, мілкий,молода,дзвінкий,гострі.
5.Зроби звуко-буквений аналіз слів. Запиши.
Поїзд, кущ,Ярина, дзвінок, джміль, борщ,гайок,Євпаторія, яблуня.
6.Поділи слова на склади для переносу. Постав наголос. Запиши .
Вишенька,прийом, борщ, м'ята, сузір'я, майонез,подруга, дощ,пеньок, осінь.
7.Випиши іменники:
Водити, багатство, брести, вода, водій, багатющий, горіти, гірський, поводир, маляр, класти, заводнення, водянистий, намалювати, згори, перекладина, горіння, багатіти, бродити, гора, малюнок, малювання, водойма, гористий, горище, забрели, догоряє.
8. Шаради(Скласти слова із складів інших слів)
3 перших складів слів:
десять, резеда, вода — дерево;
гаї, зелені, табір —
диня, тисяча, насип —
батіг, ранок, банка —
мама, лимон, народ —
долина, роги, гараж —
маяк, широкий, набір —
бегонія, ревень, залізо —
сокіл, роса, камінь —
3 перших складів слів першого слова і других складів другого слова:
будинок, моряк — буряк;
ірис, синій —
пекар, журнал —
гора, народ —
ґава, ранок —
дзвіночок, вінок —
хвилина, біля —
яма, весен —
3 перших складів двох слів і других складів третього слова:
черга, говорити, новий — черговий;
огірок, лічити, гравець —
яма, липа, спина —
кава, череда, баня —
9. Спиши вірш. Підкресли іменники .
Стоять під снігом сосни сонні.
Сидять на соснах снігурі .
Санчата на ставок з розгону
Скотились весело з гори.
10.Запиши назви грибів за алфавітом.
Підберезник, лисичка, боровик, опеньок, мухомор, печериця, маслюк, поганка, груздь.
11. Познач групу слів, у якій всі слова пишуться з великої букви.
а) (3,з)има, (П,п)ташка, (Т,т)игр;
б) (К,к)иїв, (Т,т)еатр, (К,к)рісло;
в) (Т,т)арас, (У,у)країна, (Л,л)ьвів.
12. Познач ряд, у якому всі слова -  іменники:
     а) духмяна, ранок, туман;
     б) холодний, світиться, м’ята;
в) ранок, туманом, м’ята
13.Спиши вірш. Підкресли іменники .
На зеленому горбочку ,
У вишневому садочку.
Притулилася хатинка ,
мов малесенька дитинка .
14. Запиши словосполучення , поставивши в дужках питання до іменників .
Малює (.........) узори ; побачив (......) пташку.
Приїхали (.........) до брата ; люблю (........) ранок.
15. Випиши з тексту прикметники.
Кругленьке , червоненьке ,
Всередині біленьке ,
Соковите і смачне ,
Просить : „ Покуштуй мене!”
16. До поданих іменників добери прикметники.
Огірок ( який? )............ ;свято (яке?)…….;
сніг ( який ? ) ......... ; мама ( яка ? )......... .;
сонце (яке ? ) ........ ; сорока (яка ? ) ......... ;
пісня ( яка? ) ..........;канікули(які?)  ……...
17. Від поданих слів утвори прикметники.
Цегла - ............... ; дерево - ........... ; папір - ... ; дощ - ... ; радіти - ... ;зима-…;
сумувати -............;писати-……;Україна-……
18.Спиши. Підкреслити в тексті прикметники.
Тварина маленька ,
Шубка сіренька ,
Хвостик довгенький ,
Оченята чорненькі ,
Зубки гостренькі .
19. Пошир речення прикметниками.
а)Повіяв ...... вітер . Світить ........ сонечко . День став ........ .Повертаються з вирію .............    птахи .
б) Пішов ... дощ . Він обмив ... листочки , напоїв ... травичку .
20.До поданих слів дописати власні назви.
Собака …,   кінь   …., місто   …. ,   ріка   ….,   письменник …., товариш ….,   вулиця     …. .
21. Списати текст. Вставити потрібні слова за змістом. Підкреслити слова, назви дій.                               
                                                          Берізка
    У нашому садку   … білокора берізка. Вона гарна в різні пори року. Навесні на берізці … листочки. Влітку деревце …   зелені шати. Золотисте вбрання   ….   на ній восени. А взимку білокора берізка – це срібна красуня.
Слова для довідки: з’являються, росте, одягає, розвивається.
22. Списати слова, вставити пропущені букви, дібрати перевірні слова.
З.ма, оз.ро, м.довий, д.рев’яний, л.генький, л.сточки, ст..пи, в.рба, з.леної, в.сокий.
23.СПИСУВАННЯ
1.Петрик ішов стежкою в саду. Бачить, біжить назустріч кудлатий собака. Петрик злякався. Хотів тікати. Раптом до нього притулилося кошеня. Воно підняло голову і жалібно нявчить. Петрик взяв кошеня на руки, розгнівався на собаку і пішов йому назустріч. Собака злякався і утік.
2. Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце. Подихнув легенький вітерець. Всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню, а горобина – сумну. У дуба була мужня пісня, а у верби задумлива. Ось які пісні ми почули.
3. Ліс стоїть густою стіною. Шлях вузьким в’юном побіг поміж деревами. Дуби і сосни вже загубили свої шати, та від цього не став прозорий ліс.
Шумить густий Волинський ліс. Він ніби хоче нас приспати, заколисати.


24.ДИКТАНТИ
1.Проснувся клен. Відчув, що весна наближається. Вона йде полями. А ластівки на крилах несуть її барвисті стрічки. Зітхнув клен, розправив плечі. Зазеленіли на ньому бруньки.
2. Травень – місяць квітів і пісень. Усе на землі замаяне зеленню. Усе радіє теплому сонцю. Літають у своїх клопотах бджоли. Прокинулись птахи. У гаях витьохкують солов’ї. щедро лічить усім довгі літа зозуля. Жайворонок піснею зустрічає новий день. Після теплих дощів розквітає в небі барвиста райдуга.
Повторюй правопис словникових слів!

Додаткові завдання. Дієслово.

1.Списати. Підкреслити дієслова.
Запаси на зиму
Кожен робить собі запаси на зиму по-своєму. Ховрах зерно з полів краде й ховає в нору. Навіть особливі комори риє для краденого зерна. Водяний щур забиває нірки картоплею. Сич на зиму заморожує в дуплі, як у холодильнику,мишей і птахів.

2. Записати слова з довідки, якими закінчуються речення.

Траву косять, а дрова...
Хліб ріжуть, а цукор...
Картоплю садять, а пшеницю...
Чашку на стіл ставлять, а ложку...
Сіль сиплють, а воду...
Пиріжки печуть, а борщ...
Вірш читають, а пісню...
Молоко п’ють, а хліб...
Тісто місять, а вареники...
Слова для довідки: кладуть, ллють, колють, ліплять, рубають, сіють, варять, співають, їдять.
                                                                           

Тест «Слова, які називають дії предметів»
1   варіант
1. Продовжити  речення
            Слова, які відповідають на питання що робить? що зробив? 
Що буде робити? означають __________________________________________
а) предмет;
б) ознаки предмета;
в) дію предметів.
2. Прочитати вірш. Підкреслити слова, які означають дію предметів.
            Пішла киця по водицю
            Та й упала у криницю.
            Прибіг котик – братик
            Та й витяг за вушко.
           
3. До слів лівої колонки дібрати протилежні за значенням.
            Сміятися         говорити
            мовчати         плакати
            піднімати       опускати
4. До поданих слів добрати слова, які означають дію предметів.
            Учитель ……………………………………….   .
            Дерева ………………………………………..   .
            Сніг ……………………………………………..   .
            Риба …………………………………………….  .
5. До поданих слів добери близькі за значенням.
            Плакати – ……………………………………..  .
            Говорити – ……………………………………  .
6. Встановити зв’язок слів у реченні.
            Дзвенить у лісі веселий струмок.
            Струмок (що робить?)…………………………………………;
            струмок (який?)…………………………………………………..;
            дзвенить (де?) …………………………………………………… .
7. Вставити пропущені слова, які означають дію предмета.

Діти … в бібліотеку. Вони … книги. Оленка… байки Леоніда Глібова.

                                                              
Тема.Корінь слова.Спільнокореневі слова.
1 варіант
1) У якому з рядків наведено споріднені слова? (1 бал)
а) Садок, садівник, садити;
б) літак, крило, льотчик;
в) малята, діти, учні.
2) Прочитай. Підкресли спільнокореневі слова. (2 бал)
     У лісі діти знайшли джерельце. Чиста й холодна джерельна вода. Діти напилися цілющої водички та залишили біля джерела кухлик.
3) Підкресли «зайве» слово. (1 бал)
Сова, совеня, совок, совиний.
4) У спільнокореневих словах позначити дужкою корінь. (1 бал)
Білий, білочка, білизна, біліти.
5) Добери 1-3 спільнокореневих слова до слова біг. (3 бали)
                                                                                                            
6) Заміни вислів одним словом. (1 бал)
Приймати ліки -   ______________________________.
7) Познач корінь у словах. (3 бал)
Підсніжник, малята, літній, моряк.


Завдання на весняні канікули

1. Розділити текст на речення. Поставити розділові знаки.
Що це весело дзюрчить це лісовий струмок  на його дні видно кожен камінчик по високому небу біжать хмарки  літає над землею липуча павутина чудова осіння пора.
2.Зі слів кожного рядка утворити прислів’я, пояснити його зміст.
До, язик, Києва, доведе.
Під, камінь, лежачий, і, не тече, вода.
Бджола, а, мала, та, й, працює.
З, великий, іскри, буває, малої, вогонь.
3. Підкресли головні слова у реченнях.
Ліс зустрічає гостей привітним шумом.
Через море додому повертались лелеки.
4. Визнач, скільки речень у тексті.Запиши.
У Івасика є сестричка її звати Оленка хлопчик любить свою сестричку він зробив для неї іграшковий посуд.
5. Прочитай. Підкресли у тексті спонукальні речення.
Скоро настане зима. Землю засипле снігом. Голодно буде пташкам.Давайте допоможемо їм.Розвісьте годівнички в саду. Накришіть туди хліба, насипте насіння. Пташки будуть вдячні вам.
6. Встанови зв 'язок слів у реченні.
На нивах блищить золота пшениця.
Пшениця (що робить?)...; 
пшениця (яка?)...;
блищить (де?)... .


Готуємось по темі "Звертання"

Списати, поставити коми,обвести звертання. (Дом.завдання на 10 жовтня)
1. Слався од краю до краю Вітчизно квітни садами, піснями лунай! 2. Зашуми весною зелен луже! 3. За руку беру тебе слово як рідну дитину на руки беру.4.Краю мій в ті грізні зими завжди з тобою ми  були. 5. Мій рідний доме зі мною скрізь твоє тепло.6.Добрий ранок шляхи променисті! 7. Командире хай поблизу Дніпра відпочине воїна душа!8. Старі дуби спасибі вам за осінь,за відлітання радості і птиць!

Готуємось до перевірки

Готуємось до перевірки

1.Списати,обвести «хмаринкою» звертання.
Доброго ранку, бджілоньки! О мово українськаи вода  з кринички, над якою гнуться верби. Де ти бродиш, моя доле? Будь щаслива та здорова, чорноброва!
2.Поставити розділові знаки.
Грай моя пісне як  вітер цей грає
Спи дитинко сном міцним
Де ти пташко ночувала


Розбираємо слова за будовою (27.11.16)

Безмежний переписка
балетна прикрашений
бурівій святковий
джміль тверденькі
лісничий урок
лев яблуко місто

Прохання додатково позайматись (на5.12.16)



1. Добери до поданих слів споріднені, щоб після сумнівного приголосного стояв голосний.

Боро…ьба-
Про…ьба-
Кі…ті-
Кни…ка-
Ри…ка-
Клад…а-
Ягі...ка-
Ка…ка-
Бері...ка-
Шви…ко-
Бли…ько-
Ни…ько-
Су…-
2. Запиши текст, вставляючи пропущені літери.
Кожного ранку я поспішаю до школи лісовою сте..кою. Падають з неба
ле..кі сніжинки. Шви..ко йду по лісу і милуюсь своїми друзями. Просто не
впізнати стрункого ду..ка і красуні бері..ки. Вони стоять у білих шу..ках.
            Завдання на весняні канікули
Прикметник
1.Списати текст, добираючи пропущені прикметники. Визначити стиль тексту. Виписати прикметники, підібрати до них синоніми.
Небо
Над головою – … небо. На ньому … сонце. Воно сипле на землю … бризки. По шляху біжать … струмочки. Вони крутяться, підстрибують, весело про щось буркочуть. Проти сонця пишається … гай. Він увесь у … краплях.
2.Переписати прислів’я, вставляючи пропущені прикметники-антоніми.
З… насіннячка виростає … дерево.
З… іскри … вогонь буває.
Краще… правда, ніж … брехня.
У мудрої людини … вуха і … язик.
3.Скласти і записати загадки про оточуючі предмети, використовуючи якнайбільше прикметників.
4.Описати український вишитий рушник, використовуючи подані прикметники.

Лляний, тонкий, білий, полотняний, український, дорогий, простий, красивий, кольоровий, червоний, чорний, народний, рослинний орнамент.

5.Записати якнайбільше прикметників, що означають барви і запахи осені.
6.Користуючись прикметниками,що є у вірші, спробуйте написати невеличкий твір "Весна прийшла".
Весняні квіти
Весна-чарівниця, неначе цариця,
наказ свій послала, щоб краса вставала.
І проліски, й травка, зелена муравка,
і кульбаба рясна,й фіалочка ясна,
 всі квіти весняні,веселі, кохані,
 з-під листя виходять, голівки підводять
од сну зимового до сонця ясного!
Ті квіти дрібненькі, мов діти маленькі,
розбіглись у гаю: я їх позбираю                                                                             в пучечок докупи — для мами-голубки!
7. Дібрати якнайбільше ознак до слів. З одним із
слів скласти речення.
  Земля ─_________________________________.
Струмок ─_______________________________
Сад─____________________________________.
Небо ─__________________________________.
8. Вставити прикметники – антоніми, щоб прислів’я мало зміст:
  … правда краща, ніж … брехня.
З …хмари- …дощ.
Земля …, а хліб... родить.
9. Розподілити синоніми в порядку зростання ознаки:
 безстрашний, хоробрий, сміливий, сміливець;
боязливий, несміливий, заяча душа, боягуз.
10. До прикметників дібрати синоніми з префіксом без
  Засушливе літо -                                      сумний день -
пустинний острів -                                  
жорстокий вчинок –
11. Підібрати якнайбільше означень до слів. Скласти розповідь з цими словосполученнями.
емля, струмок, сад, небо, друг.

12. Записати речення, добираючи до іменників потрібні за змістом прикметники.
Кожна пора року прекрасна: зима - …, весна - …, літо - …, осінь - … .А людина прекрасна … ділами.
13.Виписати синонімічні прикметники і розмістити їх у порядку наростання ознаки. Скласти подібне завдання для своїх товаришів.
У траві метушаться дрібні комахи. Тут і маленькі коники-стрибунці, і крихітні жучки, і мікроскопічні мурашки.
14. Прикметники, вжиті у переносному значенні, замінити іншими, вжитими у з прямому значенням. Чи є ці прикметники синонімами?

Золоті руки, срібне волосся, чисте небо, щедрий урожай.
15. Списати, вставляючи замість крапок відповідні прикметники.
Прийшла осінь. Всі дерева, кущі одягла вона в … вбрання.Принесла …яблучка,груші, …сливи. І ліс розкрив … комори. Шипшина виклала … ягідки.…дуб подарував жолуді. …осінь своїми дарами.
16. До поданих слів дібрати близькі за значенням з префіксами.
Тихий,сумний, бесіда, слабкий, сміливий.





Комментариев нет:

Отправить комментарий